Sri Lanka in vogelvlucht > Centraal Sri Lanka > Horton Plains en Ella
Horton Plains

[18 februari 2019]

Nuwara Eliya is de uitvalsbasis van Horton Plains National Park en daar gaan we de volgende dag heen. Horton Plains National Park is een beschermd gebied in het centrale hoogland van Sri Lanka en is begroeid met berggrasland en nevelbos. Het plateau op ruim 2.000 m is rijk in biodiversiteit en veel van de soorten hier zijn endemisch. De steile afgrond World’s End en de Baker watervallen zijn de belangrijkste toeristische attracties van het park maar die missen we want Vimukthi gaat weer mee en we besteden de tijd aan het zoeken van vogels, andere dieren en planten. Groot nadeel in Horton Plains is dat we er op een volstrekt verkeerde dag zijn. We zijn er op een maandag en denken de weekenddrukte te missen, maar als we bij de ingang komen, schrikken we ons een hoedje. Het is er druk, druk, druk. Waarom is het zo druk? Morgen is het Puja dag en geeft Boeddha een feestje en is iedereen vrij. Omdat dat op een dinsdag is, nemen veel mensen de maandag ook vrij om een lekker lang weekend te hebben en gaan dan kennelijk naar de Horton Plains. Het is echt zo druk als het Vondelpark op een mooie zomerse zondag. Heel zonde, want er zijn vogels die je alleen hier kunt zien en natuurlijk moet je altijd afwachten wat je wel en niet ziet, maar in een file van luid pratende mensen neemt de kans op vogels toch behoorlijk af.

Vimukthi doet echt zo zijn best, om steeds te bedenken wat we het beste kunnen doen en wonder boven wonder zien we toch nog heel wat. Het bos hier is totaal anders dan alles wat we eerder gezien hebben. Het regent hier veel en tussen de bergen blijft een groot deel van het jaar een hardnekkige mist hangen. Daardoor is het hier behoorlijk vochtig met een hoge luchtvochtigheid en kan er nevelbos ontstaan. Het bos is zo mooi met knoestige bomen, die niet eens zo erg hoog zijn, maar kronkelige stammen hebben met alleen bovenin blad. De meeste bomen hebben kleine blaadjes en alle bomen zijn begroeid met lange mos- en korstmosslierten en zitten vol epifyten (planten die op andere planten groeien), zoals orchideeën. Verder staan er veel hoge rododendrons die een natuurlijk onderdeel van de vegetatie vormen. Ook staat er dwergbamboe. Een bamboesoort met zulke kleine blaadjes en dunne stengeltjes en zo veel lager dan andere bamboesoorten, dat onze verwende reuzenpanda’s er hun neus voor zouden ophalen. Twee prachtige apen (purple-faced langur) geven werkelijk een show. We zien ze eerst alleen doordat de struiken bewegen, maar dan komen ze tevoorschijn en zitten lekker van de struiken met vruchten te eten. Vanuit het park rijden we naar een gebied erbuiten met ook het mooie nevelbos waar niemand is en waar we na heel veel moeite een fraai gekleurde Sri Lankaanse duif spotten.

Ochtendmist in de buurt van de Horton Plains (Sri Lanka)

Ochtendmist in de buurt van de Horton Plains

De heuvelachtige Horton Plains (Sri Lanka)

De heuvelachtige Horton Plains

Goed gecamoufleerde hagedis in de Horton Plains (Sri Lanka)

Goed gecamoufleerde hagedis

Loerende Purple-faced Langur in de Horton Plains (Sri Lanka)

Loerende Purple-faced Langur

Trein naar Ella

We worden afgezet bij het station van Ohiya waar we op de trein naar Ella stappen. Het is een leuke rit langs af en toe diepe dalen en langs heel veel theeplantages. Het laatste stuk dalen we af naar Ella dat op 1.040 m ligt. Als ik even op het balkon bij de conducteur ga kijken, waar je beter uitzicht hebt, knoopt de conducteur meteen een praatje aan. Hij wil weten wat het ding om mijn nek – de verrekijker – is en er door kijken. Vervolgens zet hij de verrekijker aan zijn ogen en ziet zo het landschap of een hoge graswal of rotswand direct langs het spoor aan zich voorbij flitsen. Ik betwijfel of hij op deze manier erg enthousiast geworden is voor het gebruik van verrekijkers. Hij wil weten waarom ik geen fototoestel heb en wat mijn kijker gekost heeft. Als Rik later komt, moet die mee om de machinekamer te bekijken. Hij is per slot man en heeft daar natuurlijk veel verstand van.

De trein naar Ella op het station van Ohiya (Sri Lanka)

De trein naar Ella op het station van Ohiya

Dag in Ella

[19 februari 2019]

Ella is een kleine plaats in een mooie, groene, bergachtige omgeving met bos en vooral theeplantages waar je goed kan wandelen. Om wat voor reden dan ook is het een echt backpackers oord en voor het eerst merken we aan een plaats zelf dat die toeristisch is. In de hoofdstaat is het ene na het andere op westerse toeristen gebaseerde restaurant, vrouwen in mooie kledij vragen of je – tegen betaling – een foto wilt maken en we komen zelfs het backpackers hostel tegen dat in de jaren zestig is blijven hangen. In Ella hebben we een dagje voor onszelf en een mooi dagje om te wandelen. We beginnen met Little Adam’s Peak. Little Adam’s Peak is een piramidevormige rots die tegenover Ella Rock staat. Tussen beide rotspieken is een diepe groene kloof, de Ella’s Gap. De geleidelijke klim naar boven gaat over een prachtig pad met op het laatste stuk hoogtevreesvriendelijke trappen en voert vooral door theeplantages. We hadden in deze toeristische plaats wel verwacht Sri Lankaanse Volendammers in de theevelden aan het werk te zien, maar waarschijnlijk vieren die allemaal Boeddha’s Puja. Er zijn wel vrouwen die op de foto willen, maar thee plukken, ho maar. Vanaf de top van Little Adam’s Peak heb je een uitzicht van 360° en het uitzicht op Ella Rock en Ella Gap is prachtig. We hebben echt geluk, want volgens onze informatie hangt er altijd een hardnekkige mist die het uitzicht belemmert, maar ook de mist viert als wij er zijn kennelijk Puja.

Later op de dag lopen we naar de Nine Arch Bridge, een ongelofelijk hoge brug over een diep ravijn met zoals de naam al doet vermoeden negen bogen. De brug is gebouwd tijdens de Britse koloniale periode en staat midden tussen de theeplantages en bananenbomen. De brug is volledig gebouwd met stenen, bakstenen en cement dus zonder een enkel stukje staal. We wachten – met veel andere mensen – tot er een stoomtrein langzaam stampend over de hoge brug rijdt. Een mooi gezicht. Grappig is dat we bij de brug dezelfde Nederlanders tegenkomen die we eerder gesproken hebben toen we naar een vogel stonden te kijken. Dat zijn niet de enige bekenden vandaag. We komen ook een echtpaar tegen dat een tijdje geleden op dezelfde boot terug van Delft Island naar Jaffna zat te wachten.

Hanging parrot, onderweg naar Little Adam's Peak (Sri Lanka)

Hanging parrot, onderweg naar Little Adam's Peak

Uitzicht bij Little Adam's Peak (Sri Lanka)

Uitzicht bij Little Adam's Peak

Vrouw bij Ella met grote hoofdlast (Sri Lanka)

Onderweg naar de Nine Arch Bridge

Trein op de Nine Arch Bridge bij Ella (Sri Lanka)

Trein op de Nine Arch Bridge

Wagen in een kleine processie in Ella (Sri Lanka)

Wagen in een kleine processie