Sognefjord > Balestrand-Flåm > wandelen naar Aurland
Prachtig weer

Foto: Aurlandfjord.

Het is vandaag weer prachtig weer, eerst nog wel bewolkt, maar later komt het zonnetje door en komt er steeds meer blauw in de lucht. We lopen langs de haven en gaan dan aan de andere kant van het fjord op pad voor de wandeling naar Aurland. Er is zelfs een speciaal pad voor fietsers en wandelaars. Langs het pad staan historische plaquettes met een plaatje van rotstekeningen van zo’n 6000 jaar geleden die hier gevonden zijn. Op de terugweg ontdekken we dat in de berm Spireastruikjes geplant zijn in de vorm van de rotstekening van de plaquette. Het uitzicht over het fjord en het spiegelgladde water is prachtig.

Aurlandfjord 2
Aurlandfjord 3
Otternes

[20-8-2011]

Na 4 km moeten we de weg oversteken om naar het dorpje Otternes te gaan. In Otternes zijn nog huisjes van een nederzetting uit de 17e eeuw te bezichtigen. Het zijn kleine huisjes van donker hout die op een soort pilaren van hout en steen staan. Wij bezichtigen ze alleen van buiten.

Aurland

Foto: klokkentoren en kerkhof bij de kerk van Aurland.

Onderweg naar boven naar Otternes hebben we een wandelpad naar Aurland gezien. Het blijkt een smal, grassig paadje te zijn met hier en daar stukjes modder en ontbrekende of vage markering. Omdat vooral Riks enkels niet meer heel veel kunnen hebben, keuren we het paadje af en gaan we over de weg. Terug van Otternes komen we twee groepen Engelstalige wandelaars tegen. De eerste met gids, de tweede zonder. Het lopen langs de weg valt erg mee. De weg is niet heel druk en er is een goede berm waar je in kan lopen. Na drie km weg, nemen we een afslag naar een kleinere weg die in Aurland uitkomt. Op een terras genieten we van koffie met een wafel. Aurland is een aardig plaatsje met een (gesloten) kerkje met een begraafplaats waar een oude klokkentoren staat met daarnaast een heel erg scheefgegroeide boom.

Terug naar Flåm

[20-8-2011]

Foto: het watervliegtuigje is met wat goede wil te zien, rechts van het midden ter hoogte van de oever.

Als we het dorpje bekeken hebben en geluncht hebben (meegebrachte broodjes bij de picknicktafels bij de brug) lopen we dezelfde route weer terug naar Flåm. Op het water van het fjord zien we een watervliegtuig landen en als we bijna thuis zijn, weer opstijgen.

Museum over Flåmsbana

[20-8-2011]

Foto: Flåm, gezien vanaf de andere kant van de fjord.

In Flåm bekijken we nog het museum over de Flåmsbana. Erg aardig museum en bovendien gratis. Ze geven veel informatie over de aanleg en het waarom van de spoorlijn. De lijn is in eerste instantie gebouwd voor een betere materiaalaanvoer voor de Bergen – Oslo lijn, maar inmiddels een van de grootste spoorattracties voor toeristen. De lijn overbrugt in 20 km een hoogteverschil van bijna 900 meter. 6 km van het traject bestaat uit tunnels en er is zelfs een soort spiraal in de berg aangelegd om maar genoeg afstand te winnen om het hoogteverschil te overbruggen. Er zijn leuke, oude foto’s en verhalen o.a. over de beheerder van het station van Myrdal, tevens directeur van de school en baas van het restaurant. Het restaurant mocht wel alcohol schenken, maar alleen aan reizigers. Als de inwoners die Myrdal toen nog had een glaasje wilde drinken, kon dat alleen als ze eerst een treinkaartje aanschaften. Wij kunnen ’s avonds ook zonder treinkaartje weer aanschuiven aan het buffet met biertje uit de brouwerij.