Sognefjord > Balestrand-Flåm > naar Flåm
Smalle fjords

[19-8-2011]

Vandaag een regenachtige dag. De ochtend brengen we grotendeels in de lounge van het hotel door, omdat onze boot naar Flåm om tegen 12 uur vertrekt en het geen weer is om buiten nog iets te doen. De aardige dame van het hotel brengt ons met de bagage naar de haven. Daar wachten we in een soort museumpje, met iets over Noorse weefkunst en souvenirs, tot de boot komt.
De boot legt bij Leikanger nog een keer aan land aan, daarnaast stopt hij twee keer naast een andere boot en zo kunnen mensen dan van de ene op de andere boot overstappen. Het weer klaart een beetje op en als we van de Sognefjord de smallere Aurlandsfjord indraaien, wordt het echt mooi. Dramatisch steile heuvels en een prachtig smal fjord. We komen ook langs de Nærøyfjord waar Gudvangen aan ligt. Dat is het smalste fjord van Europa en staat op de werelderfgoed lijst. Ook spectaculair is een boerderij die op 300 meter hoogte ligt en alleen via het water te bereiken is. Verder zien we vandaag weer geregeld de bruinvissen water spuiten.

vaarroute

Als op een kaart icoontjes voorkomen, kun je meestal daarop klikken om enig houvast te krijgen over die plek op de kaart.

Soms bevat die informatie dan ook een link naar de betreffende webpagina.

Flåm

[19-8-2011]

Foto: uitzicht vanaf Fretheim op het dorp en ons hotel (grote houten gebouw rechtsachter).

Om half twee zijn we in Flåm. Flåm is een soort Volendam als we aankomen. Het restaurant van ons hotel puilt uit van de mensen, in de haven ligt een enorm cruiseschip, bij de VVV en de treininformatie ziet het zwart van de mensen en op het parkeerterrein staan 14 touringcars waaronder opmerkelijk veel Russische bussen. Na alle rust is het hier een gekkenhuis en een toeristencircus. Als we na de wandeling om zeven uur terugkomen, zijn bijna alle bussen weg, het cruiseschip is weg en de rust is weergekeerd.
Het hotel ligt op 1 minuut van station en haven. We hebben een mooie kamer met balkonnetje en uitzicht op de fjord, ware het niet dat je heel de fjord niet kan zien vanwege het cruiseschip dat alle uitzicht beneemt en vijf etages hoog is. We gaan eerst langs de informatie en het station voor wandelkaart en bus- en treintijden. De bagage vanaf Flåm doorsturen naar Vatnahalsen (volgende overnachtingsplaats) is mogelijk.

Waterval stond niet op de route

[19-8-2011]

We gaan op pad voor de SNP wandeling van 12 km, een combinatie van diverse VVV-wandelingen. We zijn blij met de VVV-kaart, want de SNP beschrijving klopt hier en daar niet en de wandelingen zijn niet gemarkeerd. De fout die we zelf maken is dat we naar de waterval klimmen. Is op zich geen moeilijk pad, maar door de regen is de ondergrond van keileem uitermate glibberig geworden. Klimmen gaat nog, maar we moeten straks dezelfde weg terug naar beneden en dat wordt een stuk lastiger. Halverwege stoppen we dan ook maar en voor het eerst hebben we de stokken nodig. Met de extra steun van de stokken komen we heelhuids beneden en ontdekken dan dat de waterval ook niet op het programma stond en in de zwaarste wandelcategorie valt.

De rest van de wandeling valt mee

Foto: steile, begroeide helling in de buurt van Flåm.

De verdere wandeling, langs het houten kerkje van Flåm – dat gek genoeg 3,5 km buiten Flåm staat –, langs een mooie, diepe kloof met enorme rotsblokken en een kleine waterval en uiteindelijk naar een grotere waterval is aangenaam en gemakkelijk te doen. Terwijl we lopen passeert regelmatig het treintje ons de ene of andere kant op. Vanaf de waterval lopen we weer dezelfde weg terug. Het laatste stukje klimmen we over de heuvel van Fretheim. Bovenop hebben we mooi uitzicht over de Aurlandsfjord, Flåm en ons hotel.

’s Avonds eten we in het restaurant van het hotel waar ze een zeer uitgebreid en lekker buffet serveren met een overdadige keuze aan hoofdgerechten en toetjes. Ze serveren er bier uit de lokale brouwerij bij.

Boottocht Balestrand-Flåm 1
foto-serie naar en bij Flåm [1/10]
Boottocht Balestrand-Flåm 2
foto-serie naar en bij Flåm [2/10]
Boottocht Balestrand-Flåm 3
foto-serie naar en bij Flåm [3/10]
Wandeling bij Flåm
foto-serie naar en bij Flåm [4/10]
De trein is hier te zien