[21-2-1998]
Foto: winkeltje in Dhulikhel.
We blijven twee nachten in Dhulikhel en vandaag maken we een rondwandeling (al doen we het laatste stuk met de bus). Route: Dhulikhel-Kavre-Phulbari-Namobuddha-Panauti; daarna per bus: Panauti-Banepa-Dhulikhel.
[21-2-1998]
Vanuit Dhulikhel is het flink klimmen naar de Kali tempel, maar minder dan de reisgids suggereert.
Het tempeltje zelf is niet heel bijzonder, maar het is er wel druk. Twee mannen zitten achter een muurtje boter te smelten in een koekepannetje met lange steel en even later bakken ze daar een ei in. Het blijkt een eende-ei te zijn dat ze aan Kali gaan offeren. Vervolgens mogen ze het ei dan wel weer zelf mee naar huis nemen, om het als bijzonder eten te nuttigen.
[21-2-1998]
In Namobuddha is een grote Boeddhistische tempel met een klooster, verblijven voor pelgrims, gebedsruimten en stupa’s. De plaats is voor de boeddhisten een belangrijk pelgrimsoord. Douwa, onze gids is zelf een boeddhist en kan er dus veel over vertellen. In de gebedsruimte staan ook veel offergaven. Douwa legt uit dat pelgrims en monniken die meenemen. Naast intrigerende torentjes van met wortelsap rood gekleurd deeg zijn er ook meer ‘wereldse’ offers: blikjes cola, sinaasappels, pakjes biscuit, kauwgom en een doosje tic-tac. Het offersysteem werkt wel aardig. Na het aanbieden van je offer mag je het achterlaten, maar ook weer mee terugnemen. Ook mag je in plaats van je eigen offer een ander offer mee terugnemen.
Namobuddha is verbonden met een interessante Boeddhalegende, over een ontmoeting van Boeddha met een tijgerin met vijf jongen. De tijgerin was de hongerdood nabij en kon ook haar vijf jongen niet voeden. Boeddha heeft eerst zijn hand afgesneden en aangeboden aan de tijger, later mocht de tijger ook de rest opeten. In tempeltjes zie je die legende (compleet met tijgerin met jongen) ook afgebeeld. Bij één van de stupa’s wordt verondersteld dat de beenderen van Boeddha daar liggen. Zo’n verhaal erbij maakt een tempelbezoek wel veel kleurrijker!
De tempel heeft een eigen website.