Door India en Nepal > Madras-Bombay > naar Bombay
Puna
In Puna lopen de mensen in het Bhagwan rood, wat ook volop wordt verkocht

[14-1-1998]

Vanaf Goa reizen we maar met een klein groepje verder, de rest blijft wat langer (twee dagen) op het strand en komt dan versneld naar Bombay. Alhoewel we echt een prima groep mensen hebben, is het erg fijn om drie dagen met zo’n klein groepje (zeven man + Steve en Chris, de chauffeurs) te reizen. Lekker rustig en veel ruimte in de truck.

Route 14 januari: Baga-Bicholim-Khanapur-Belgaum-richting Puna.
Route 15 januari: Puna-Malavli.

Onderweg naar Bombay doen we Puna aan. Puna is bekend vanwege Bhagwan Rajneesh’s Ashram (meditatiecentrum), dat nu Osho Centrum heet. Liep vroeger de hele Bhagwan beweging in oranje, nu lopen ze in roodpaarse jurken. En al is Bhagwan (nu Osho) al acht of negen jaar dood, hier lijkt hij nog te leven. Het centrum geeft cursussen die veel Westerse cursisten trekken en de stad is vergeven van Westerlingen gehuld in roodpaarse jurken. Het percentage overjarige hippies (grijze paardestaarten en kale kruinen) is hoog, maar er zijn ook veel mensen van onder de 50.

In het Osho centrum krijgen we een rondleiding die begint met een videotoespraak van de grote Osho. Daarna worden we rondgeleid. Er is een grote meditatiehal (roodpaarse jurk verplicht), een grote cursusruimte en een boekwinkel. Vrijwel elk boek in de boekwinkel heeft een foto van Osho op de kaft. Verder zijn er video’s, cassettes etc., maar het assortiment is beperkt tot de Woorden van de Grote Meester. In onze ogen zijn de doelstellingen van het centrum aardig commercieel, en spelen in op de behoefte van mensen aan New-Age achtige cursussen ‘Werken aan jezelf’. De gids die ons rondleidt heeft geen verkeerde commerciële of bekeerbedoelingen. Hij is oprecht overtuigd van de waarheid van elk woord ooit uitgesproken door Osho. Het is een Engelsman die al 22 jaar lang elk jaar een half jaar in het centrum woont, en het andere half jaar als tuinman in Engeland werkt. Na zijn schooltijd is hij hier verzeild geraakt, nota bene met een trip met een overland truck naar India. Natuurlijk zullen er mensen zijn die er aan toe zijn om een poosje met zichzelf bezig te zijn, en die baat hebben bij de cursussen. Toch komt op ons de ‘stiltemeditatie’ over als een gemakkelijke manier om geld te verdienen. Je laat ze eerst betalen, en zegt vervolgens dat ze stil moeten zijn om hun eigen binnenste ik te vinden.

Heel bijzonder is ook de nog door Osho bedachte ‘Mystic Rose’ cursus van maar liefst zes weken, twee uur per dag. De eerste twee weken bestaan uit twee uur lachen per dag, de tweede twee weken uit twee uur huilen per dag, en de laatste twee weken uit twee uur stilzitten per dag. Onze gids legt uit dat dat best wennen is en vreemd lijkt, maar dat dit iedereen wel lukt. Het is volgens hem toch anders als je ervoor betaald hebt. Lijkt mij ook: kan je lachen om jezelf.
Leuk om op bezoek te zijn, maar wij stappen maar weer in onze overland-truck!

Karla caves
De in de rotsen uitgehouwen Karla Caves in de omgeving van Malavli

[16-1-1998]

De Karla caves blijken vlak bij onze wildkampeerplek te zijn. Het belangrijkste onderdeel is een in de rotsen uitgehouwen grote zaal met versierde pilaren, een stupa en reliëfs. Verder is er ook nog een aantal kleinere grotjes.

offersteen
Een met verf besmeurde offersteen bij de Karla Caves
Karla caves
Bhaji caves
De Bhaji Caves in de buurt van Malavli zijn in de rotsen uitgehouwen

[16-1-1998]

De Bhaji caves liggen in de buurt van Malavli. De opzet is vergelijkbaar met de Karla caves, maar met een wat kleinere zaal met simpeler pilaren. Veel cellen voor monniken en nonnen in de wand: kale hokjes met een uitgehouwen stenen slaapbank.

Aankomst in Bombay
De smalle drukke straten van Bombay maken rijden met de truck erg lastig

[16-1-1998]

Bombay is een verschrikkelijk grote stad met 14 miljoen inwoners. Alle steden in India zijn groot en vol: Madras meer dan 5 miljoen, Trichy meer dan 750.000, Puna bijna 3 miljoen.
De eerste indruk van de stad is dat het verkeer chaotisch is. Steve en Chris zijn goede chauffeurs, maar dat ze zich hier met de grote truck in het verkeer storten en er zonder brokken doorheen komen, dwingt echt respect af. Verder lijkt de stad schoner dan de meeste Indiase steden: minder afval en meer prullenbakken. Veel moderne en ook dure ‘Van Baerlestraat-achtige’ winkels met spiegelende etalages, terwijl alle gebouwen daarboven vanaf de eerste etage op bouwvallen lijken: vervallen, slecht onderhouden en verveloos.

zelfbouw
Een vrachtauto in Bombay die in elkaar geknutseld is
De cabine komt niet uit de fabriek
wonen op trottoir
Wonen onder lappen en karton op een trottoir middenin Bombay
Bombay
naar volgende pagina:
volgende: Bombay-Jaipur