Polen 2012 > Elk-Gdansk > Elblagkanaal
Slim sluisalternatief
None

[3-8-2012]

We stoppen nog bij het Elblagkanaal. Tussen Elblag en de beginplaats (Maldyty) moet een hoogteverschil van 100 meter overbrugd worden. Normaal worden hoogteverschillen in kanalen overwonnen met sluizen, maar in het Elblagkanaal hebben ze in de 19e eeuw een vernuftige oplossing gevonden. Tussen het hoge en lage water lopen twee paar rails. Over elke rail loopt via wieltjes een kabel. De kabel zorgt ervoor dat een metalen bak over de rail van de hoge kant van het water naar de lage kant kan lopen en andersom. De rails lopen aan beide kanten tot in het water door, zodat de bakken die alleen zijwanden en een onderkant hebben, in het water komen. Als de bak in het water ligt, kan een boot erin varen. Vervolgens gaan katrollen draaien die de kabels over de rails in tegengestelde richting laten bewegen, zodat de bak met boot van de kant waar hij lag naar de andere kant wordt gerold, terwijl de tweede bak in tegengestelde richting schuift. Is de bak aan de andere kant weer in het water, gaat de boot weer drijven en vaart vervolgens de bak uit. Via het ingenieuze en slimme systeem overwinnen de boten het hoogteverschil. In totaal zijn er in het kanaal vijf van dit soort botenliften.

apparatuur
None
rails gaan het water in
None
hier moet de boot op
None
klaar voor de operatie
None
de volgende boot
None
naar volgende pagina:
volgende: Malbork