Suriname 2018 > Suriname in vogelvlucht > Palumeu dag 4 en 5
Palumeu, dag 4

[1 maart 2018]

Op onze vierde dag in Palumeu gaan we uiteraard weer op zoek naar vogels. 's Ochtends wandelen we in de omgeving van het resort en 's middags gaan we bij dreigend onweer met de boot naar een verlaten kostgrondje waar we nog niet eerder zijn geweest. Op dat kostgrondje zouden we wat nieuwe vogels moeten zien, maar het is daar erg rustig. Bij de terugvaart ziet Roy in de diepe schemering een harpij die vrij laag in een boom zit om daar de nacht door te brengen. In tegenstelling tot de vorige dagen zit de harpij ideaal voor een foto, maar het is zo schemerig dat een goede foto er toch niet in zit. Toch zijn we uitermate tevreden dat we op drie achtereenvolgende dagen de zeldzame harpij zien.

Squirrel Cuckoo (Eekhoornkoekoek) bij Palumeu

Squirrel Cuckoo (Eekhoornkoekoek)

Vechtende Blue-headed Parrots (Zwartoormargrietje) bij Palumeu

Vechtende Blue-headed Parrots (Zwartoormargrietje)

Blue-and-Yellow Macaw (Blauw-gele Ara) bij Palumeu

Blue-and-Yellow Macaw (Blauw-gele Ara)

Orange-winged Parrot (Oranjevleugelamazone) bij Palumeu

Orange-winged Parrot (Oranjevleugelamazone)

Red-handed Tamarins (Surinaamse zijdeaap) bij Palumeu

Red-handed Tamarins (Surinaamse zijdeaap) aan overkant van de Tapanahony rivier

Harpy Eagle (Harpij) op slaapplek bij Palumeu

Harpy Eagle (Harpij) op slaapplek

Palumeu, dag 5

[2 maart 2018]

De laatste ochtend in Palumeu brengen we een bezoek aan het dorp. Het schooltje is vandaag leeg, want vandaag viert Suriname Holi, een nationale feestdag. In de grote centrale hut demonstreren een paar mannen plaatselijke ambachten en maken muziek op fluitjes gemaakt van bot en een soort slaginstrument gemaakt van een schildpadschild. Er staan veel tafels waar vrouwen armbandjes, pijl en bogen, sambaballen en dergelijke verkopen. Daarna is het na vijf heerlijke dagen alweer tijd om afscheid te nemen van Palumeu en alle leuke en aardige mensen daar. Tijdens zijn laatste briefing meldt Semour dat de we de bagage in de ‘vertrekhal’ – een klein open hutje met een dak van bamboebladeren – moeten zetten, dat het vliegtuig op tijd uit Paramaribo vertrokken is en dat we op de terugweg een extra tussenlanding maken om nog mensen van een ander resort op te pikken. Dat betekent dat we later aan gaan komen en daar worden we een beetje ongerust van, want we hebben een geweldig plan voor vanavond en moeten op tijd terug zijn.

Weer geen zeeschildpadden

Wat gaan we doen als we weer terug zijn in de stad? We gaan voor een herkansing van de zeeschildpadden! Toen we met Desmond op weg waren naar het Brokopondomeer, bleek een collega van hem ook schildpaddentours te doen. Die gaat naar Braamspunt en navraag levert op dat daar de kans om schildpadden te zien vrijwel 100% is. Bovendien wordt de tocht gecombineerd met een dolfijnentour. Desmond regelt de tour bij zijn collega en zo hebben we bijna twee tours, want als we koud terug zijn van de wildlife tour belt Suzette van Suriname Holidays dat we – uiteraard ook na terugkomst uit Palumeu – met Albert voor een gratis herkansing mogen. Omdat Desmond nu al iets geregeld heeft, spreken we af de tour met Desmond als herkansing te doen. Zo heeft Suzette de mislukte schildpaddentour helemaal perfect opgelost. Als we net in de taxi zitten terug van vliegveld ‘Zorg en Hoop’ waar het vliegtuigje uit Palumeu landt, belt Desmond. De bootsman heeft gevraagd of de tour nog doorgaat. Nou en of! Nog geen vijf minuten later belt Desmond opnieuw. De bootsman heeft opnieuw gebeld. De maritieme autoriteit heeft vanwege de zware wind, gecombineerd met de springvloed een vaarverbod uitgevaardigd. Zoiets verzin je toch niet! Wat de schildpadden tegen ons hebben dat ze ons echt niet willen zien, weten we niet. In Indonesië hebben we nog wel heel zorgzaam schildpadjes geholpen om veilig in zee te komen. Maar hoe dan ook, wij gaan deze reis dus definitief geen schildpadden zien. Deze keer is het overmacht en kan niemand er iets aan doen, maar toch.

Huis in het dorpje Palumeu

In het dorpje Palumeu

Meisje in de grote centrale hut van Palumeu

Meisje in de grote centrale hut

Vliegtuig komt aanvliegen boven de jungle bij Palumeu

Bagage-afhandeling op het vliegveld van Palumeu