Suriname 2018 > Suriname in vogelvlucht > Brokopondo
Van Bakkie naar Paramaribo

[18 en 19 februari 2018]

Vanaf het Bastion stappen we weer met de fietsen – nou ja, de bootsman tilt met hulp van Rik de fietsen in de boot en zet ze neer, waarna wij voorzichtig zelf instappen – om weer naar de stadskant van de Surinamerivier te gaan. Terug naar onze stek in de stad gaat razendsnel, we hebben stevige wind mee. Na wat reorganisatie van de bagage, terugbrengen van de fietsen en een douche zijn we weer helemaal op orde. Voor ‘s avonds hebben we een heel speciaal programma. Een vriend van ons is met een reisgezelschap ongeveer tegelijkertijd met ons in Suriname en vanavond zijn we allebei in de stad. We gaan dus 9 uur vliegen van huis uit eten met iemand die zo ongeveer om de hoek woont.

Naar Brokopondo

Na een nacht op de mooie kamer verlaten we de stad alweer. We worden opgehaald voor een tochtje naar het Brokopondo meer en aan het eind van de dag afgezet op de camping Palulu vlakbij vliegveld Zanderij. Het dagje Brokopondomeer doen we me Desmond die ons ook opgehaald heeft van het vliegveld . We rijden nu naar het zuiden en zien de restanten van de grote bauxietfabriek die net als veel andere grote projecten hier nu als een hoop schroot triest staat te wezen. Bepakt met een lunch die we bij de warung (eethuisje) bij de voormalige fabriek ophalen gaan we verder.
We stoppen in Klaaskreek, een Marrondorp. Marrons zijn de gevluchte negerslaven die een bestaan opgebouwd hebben in het oerwoud en nog steeds zeer traditioneel leven. Het Brokopondomeer is een gigantisch stuwmeer dat zo’n 70% van de energie van Suriname levert. Toen in de 60-er jaren het meer volliep moesten de bewoners verhuizen, omdat hun dorpjes onder water kwamen. Zowel boven als beneden het stuwmeer zijn toen transmigratiedorpjes ingericht met huisjes, een school en een kerk. Een deel van de bevolking is naar die dorpjes getrokken, maar lang niet iedereen kon er aarden. Klaaskreek is zo’n transmigratiedorpje en we zien de oorspronkelijke kleine houten huisjes die voor de marrons gebouwd zijn. Nu wonen de meesten iets beter, alhoewel het er nog steeds heel simpel uitziet. De huisjes zijn destijds bewust klein gebouwd, want ‘in grote huizen zouden de mensen zich niet thuis voelen’. Als je geld wil besparen, is er altijd wel een smoes te vinden.
Brokopondo centrum had een groots opgezet centrum moeten worden, maar is ook zeer bescheiden. Wel zijn alle scholen voor voortgezet onderwijs van het Brokopondo district daar neergezet. Op de parkeerplaats zien we schoolbussen die het onderstel geleend hebben van een Daftruck en van boven bestaan uit een daarop gelaste bus zonder wielen achter een vrachtwagencabine.

Sint Petrus en Pauluskathedraal in Paramaribo

Lim A Po straat, Paramaribo

Bauxietfabriek Suriname

Bauxietfabriek

Enorme bomen worden afgevoerd in Suriname

Enorme bomen worden afgevoerd (naar China?)

Zandwinning bij Klaaskreek (Suriname)

Zandwinning bij Klaaskreek

Schoolbussen bij Brokopondo centrum

Brokopondomeer

[19 februari 2018]

Het Brokopondomeer is immens groot en we kunnen de overkant niet zien. Dat komt niet alleen door de grootte van het meer, maar ook door het weer. Het idee is dat we met een bootje oversteken naar een eilandje om daar te lunchen. Omdat de bootsman zoek is, moeten we even wachten, maar als de bootsman weer gevonden is – hij had zijn telefoon thuis laten liggen en was dus onbereikbaar – is boven de douche weer aangezet en lijkt oversteken in een open bootje iets minder aantrekkelijk. Net als we besluiten maar eerst te lunchen lijkt het op te klaren en gaan we alsnog naar het eiland. Het eiland is een idyllisch groen plekje met strand aan het meer waar niemand anders is. Als we een klein wandelingetje maken, komen we Sergio – een collega van Desmond met een enorme bos rastahaar – tegen. Sergio wil ons graag de net aangelegde trail laten zien en zo horen we van hem wat er allemaal groeit, van alles over de planten onderweg en wat voor plannen hij nog allemaal heeft met het eiland. Omdat de lucht weer begint te betrekken, besluiten we om terug te varen. De bootsman houdt een wedstrijdje met een boze, zwarte wolk en net niet op tijd zijn we aan de overkant, waar we weer gauw naar de schuilplaats van ‘s morgens rennen. We zijn in de korte droge tijd in Suriname, maar hebben nog vrijwel alle dagen flinke regen gehad. Kennelijk betekent korte droge tijd dat het maar kort droog is tussen de buien door.

Damwand bij het Brokopondomeer

Brug bij het Brokopondomeer (met raster zodat dieren die niet kunnen oversteken)