[27-9-2006, Cusco]
Foto: straatje in Cusco.
We lopen wat door de stad, en komen via de San Francisco kerk en de Sta Clara kerk bij de markt uit. Daar wordt gewaarschuwd voor zakkenrollers en tasjessnijders. Omdat we het fototoestel bij ons hebben, besluiten we de markt over te slaan. We lopen terug naar de stad door een drukke straat vol mensen, waar je steeds in het gedrang loopt. Ik loop links van Rik. Schuin rechts voor Rik bukt een man zich, schijnbaar om zijn veter te strikken. Middenvoor ons stopt een man om zich om te draaien en achter zich te kijken. Wat precies de reden is weet ik niet, maar bij mij gaat een alarmbel af, en ik roep hard: “Rik, pas op, het klopt niet”. Maar Rik heeft zijn hand al op zijn broekzak, waar de derde van het complot bezig was met het openmaken van de broekzak. Door ons alarm staken de schurken hun poging en steken meteen over.
Rik wijst nog aan de geïnteresseerde mensen om ons heen aan wie zijn zak openmaakte: een mevrouw met een roze trui en een leeg plastic zakje. We krijgen goedkeurende opmerkingen van de mensen om ons heen, omdat we ze te slim af zijn. Zelf zijn we ook wel tevreden.
Overigens was de portemonnee in de aangevallen broekzak pure afleiding. Rik´s geld zit in een klein buideltje dat met een touwtje vastzit. We hebben nooit veel geld op zak in steden, want het risico dat je een keer gerold wordt hoort er nu eenmaal bij. Maar deze keer waren wij sneller.
[27-9-2006, Cusco]
Foto: Qori Cancha.
Na de lunch bezoeken we het Catalina convent waar ze vooral religieuze schilderijen van de Cuscoschool hebben. De schilderijen van de Cuscoschool kan je als volgt kort samenvatten. Een groot somber schilderij van een heilige of religieuze hoogheid, weergegeven als een kegelvormige figuur met bovenaan het hoofd, en de jurk als kegel eronder. Op de kegel zitten flink wat sterren ter versiering van de kledij. De sterren volgen daarbij vooral niet het logische patroon van de stof van de jurk. Mogelijk zouden experts de Cuscoschool anders definiëren.
Op de Engelse Wikipedia kun je wat afbeeldingen uit de Cusco school bekijken.
Opvallend is de geraffineerde manier waarop de schilderijen opgehangen zijn. Aan een stuk waslijn geknoopt om een aan de achterkant van het schilderij bevestigd stukje ijzerdraad. Veel zorg is besteed aan het vermijden van een horizontale ophanging van de schilderijen. Wij als fervente niet-doe-het-zelvers hadden dit regelmatiger uitgevoerd.
Het mooie aan het Catalina convent is het gebouw zelf. Een oud gebouw met metersdikke muren, prachtige gewelven, dikke houten steunbalken en een schitterende kapel.
Na het Catalina convent bezoeken we nog het museum dat bij Cori Cancha hoort, en het ‘Museo de Arte Popular’. Het eerste museum geeft een overzicht van de aardewerktijd met speerpunten tot de koloniale tijd. Het tweede heeft veel goedbedoelde zelfgemaakte kerststalletjes, klederdrachtpoppen en andere poppetjes en huisjes. De Don Quijote en Sancho Pancho die er staan, zijn echt leuk.
[27-9-2006, Cusco]
Foto: Qori Cancha.
Door de schedel van vooral jonge kinderen vast te binden, heeft men bewust de vorm veranderd en verlengd.
Meer informatie in dit artikel.
[27-9-2006, Cusco]
Foto: Qori Cancha.
Hier schedels waar een gat in aangebracht is (tijdens het leven!). Gezien de toenmalige stand van de wetenschap was dit geen fijne ingreep.
Meer informatie bij de Engelse Wikipedia.
[27-9-2006, Cusco]
Voor veel attracties geldt de ‘boleto’ als toegangsbewijs. De boleto is één grote kaart met toegang tot een stuk of 12 musea, archeologische sites en een dansvoorstelling. Voor het eten gaan we nog naar die dansvoorstelling. Al met al een tamelijk mat programma met wel drie carnavalsdansen. De dansers worden begeleid door een orkest dat nog even moet oefenen op zuiver en tegelijk spelen. De kostuums zijn mooi, maar de dansen erg hetzelfde. We gebruiken de pauze om weg te gaan.