Roemenië > Boekarest-Tulcea > Transfagarasan route
Poenari kasteel 1
None
De echte woonplaats van Vlad Tepes.
Poenari kasteel 2
None
paard en wagen 1
None
paard en wagen 2
None
Transfagarasan road
None

[26-6-2012]

De Transfagarasan road is een van de meest spectaculaire wegen ter wereld. De weg is 90 km lang en loopt door en over het Fagaras gebergte (trans + Fagaras) in Roemenië. Dit gebergte is een deel van de Transsylvanische alpen. De weg verbindt Transsylvanië met Muntenië. De weg start in Bascov, bij Piteçti en volgt de vallei van de Arges rivier om dan naar het hoogste punt bij Balea op 2134 meter te klimmen. Daarna daalt hij in het noorden via spectaculaire haarspeldbochten die je al van bovenaf kan zien liggen, af naar Cartisoara in de Oltvallei. De weg is meestal gesloten tussen oktober en juni door de hevige sneeuwval, maar gelukkig voor ons dit jaar op 26 juni wel open.

De Transfagarasan werd gebouwd tussen 1970 en 1974 door het leger. Nadat de Sovjets in 1968 Tsjecho-Slowakije binnenvielen wilde Nicolae Ceausescu een strategische verbindingsweg door de bergen om hetzelfde scenario te verhinderen in Roemenië. De soldaten gebruikten 6000 ton dynamiet om een pad op de noordelijke bergflank vrij te maken voor de weg (dit is de meest spectaculaire zijde). Veertig soldaten kwamen om bij de bouw.

Via de ruïne van het Poenari kasteel, waar de wrede Vlad Tepes echt gewoond heeft, een groot stuwmeer en het Balea gletsjermeer komen we uiteindelijk op het hoogste punt op 2134 meter aan. Het Vidraru stuwmeer met zijn met dennenbos begroeide heuvels die tot aan het meer lopen, is goed te zien vanaf de indrukwekkende Vidraru dam. Verderop zien we op de berghellingen nog kleine plukjes sneeuw liggen. De dam, die tussen 1961 en 1966 aangelegd is en die zo’n 100 mensenlevens heeft gekost, wordt beschouwd als een technisch meesterwerk. Er is 42 km aan ondergrondse gangen geboord en zo’n 1.768.000 m3 rots - waarvan 1 miljoen onder de oppervlakte - moest verwijderd worden. Voor de constructie was 930.000 m3 beton en 6.300 ton aan elektro-mechanische installaties nodig. De dubbel gebogen dam is 166 meter hoog en heeft een lengte van 307 meter. Bij de dam staat Prometheus met de bliksemschicht - symbool voor de elektriciteit - in zijn uitgestrekte hand.
Het laatste stuk naar boven klimt snel en steil. Het weer verandert flink met de hoogte. Er staat een harde wind en de temperatuur wordt steeds lager. De uitzichten over de uitermate steile hellingen en smalle dalen die meteen weer overgaan in de andere bergwand zijn indrukwekkend. Bovenop kan je het Balea gletsjermeer en watervallen zien en als je net aan de afdaling begint kan je de hele weg tot aan het vlakke land van Transsylvanië zien kronkelen.

We rijden de zigzaggen naar beneden en komen weer uit in het vlakke land en rijden naar Sibiu waar we rond kwart voor zeven zijn en nog snel de stad gaan bekijken.

Meer informatie over op de Roemeense website.