Loire > Loire 1989 > algemeen
Fietsen langs de Loire

Fietsen langs de Loire

Deze trip was van 16-8-1989 t/m 7-9-1989. Het enige wat we vooraf geregeld hadden, was de heen- en terugreis met een OAD-fietsbus naar Angers, inclusief een campingplek in Angers voor de eerste en laatste nacht. De terugreis met de OAD-bus werd zonder enig overleg door OAD geannuleerd tijdens onze fietstocht zodat we de laatste dag ineens voor een verrassing kwamen te staan.

We blijken maar één dia-rolletje te hebben gebruikt en de kwaliteit daarvan is na 25 jaar zeer matig. Toch ook van deze tocht een impressie.

Route

  • 16-8-1989: Heenreis
    Met een nachtbus vanuit Woerden naar Angers. Om middernacht wordt de bus omgebouwd tot een comfortabele slaapbus.

  • 17-8-1989: van Angers naar Chambellay
    We komen om half elf 's ochtends aan in Angers. We besluiten de inbegrepen campingplek niet te gebruiken en te gaan fietsen. Aan de voorbereiding van de trip hebben we niets gedaan, zodat we in Angers eerst de kaart moeten bekijken om te zien waar we nu eigenlijk zitten en wat de mogelijkheden zijn. Het enige wat we weten, is dat we 7 september weer vanuit Angers met de bus terug moeten.
    De route vandaag wordt: Angers, Cantenay, Epinard, Grez Neuville, Lion d'Angers (met stoeterij, Haras National), Campbellay.
    De camping in Campbellay ligt bij het sportveld en de kleedruimte dient als wasgelegenheid. Aanmelden bij de bakker.

  • 18-8-1989: rondom Chambellay
    Route: Chambellay, Chateau Gontier, Segré, Chambellay.

  • 19-8-1989: van Chambellay naar Chaumont d'Anjou
    Route: Chambellay, Champigné, Tiercé, Chateau du Plessis Bourré, Briollay, Soucelles, Villeveèque, Corré, Chaumont d'Anjou.
    Chateau du Plessis Bourré: mooi, niet te groot kasteel met heel apart plafond (alchemistische/occulte voorstellingen en mooie bibliotheek).

  • 20-8-1989: van Chaumont d'Anjou naar Langeais
    Route: Chaumont d'Anjou, Fontaine Milon, Moulinère, Essards, Langeais.

  • 21-8-1989: rondom Langeais
    Naar het kasteel van Villandry. Kleurrijke tuinen, waarbij ook de moestuin is aangelegd alsof het een siertuin is.

  • 22-8-1989: van Langeais naar Reugny
    Route: Langeais, Cinq-Mars-la-Pile, Luynes, Fondettes, Saint Roch, Mettray, Chanceaux sur Choisille, Monnaie, Reugny.
    In Luynes een andouillette gegeten. Wikipedia is nog redelijk mild in zijn waardering:
    Andouillette is een typisch Frans gerecht, gemaakt van de ingewanden van varkens of (vroeger) runderen. Het ziet eruit als een gewone witte worst, en is in heel Frankrijk terug te vinden. Daardoor vormt het voor vele toeristen een onaangename verrassing. Andouilette is namelijk een "verworven smaak", die door veel mensen als zeer onaangenaam wordt ervaren. De textuur is rubberig, en ziet eruit als grof gesneden stukjes vet vlees.

  • 23-8-1080: van Reugny naar Amboise
    's Morgens naar Amboise voor bezoek aan het kasteel. Er blijkt daar 's avonds een middeleeuws spektakel te zijn wat we wel willen zien. Omdat de voorstelling pas om tien uur 's avonds begint, besluiten we de tent van Reugny naar Amboise te verkassen. De voorstelling is boven verwachting: geprojecteerde dia's, veel bedrijvigheid, mooie kostuums en echte paarden.

  • 24-8-1989: van Amboise naar Cheverny
    Route: Amboise, Pontlevoy, Contres, Cheverny.

  • 25-8-1989: Cheverny
    Naar het plaatsje Cour-Cheverny en het kasteel van Cheverny (rijk, protserig). Na de late lunch een wandelroute bij de receptie gehaald: 33 km en het is al kwart over vier als we beginnen. Daarom maar een wandeling door het niet bijster interssante Forêt Cheverny.

  • 26-8-1989: rondom Cheverny
    Besloten om een derde dag in Cheverny te blijven om naar Chambord en Blois te kunnen.
    Chambord is indrukwekkend. Eigenlijk is alleen de donjon, een kasteel binnen het kasteel, en een stukje van het resterende kasteel helemaal voltooid, de rest is zomaar een verdieping. De aankleding van binnen is matig, maar de symmetrie en de grootte , de trappen torentjes en schoorstenen maken het toch uniek.
    In blois bezoeken we de kerk en doen het kasteel alleen van buiten.

  • 27-8-1989: van Cheverny naar Chissay-en-Touraine
    Route: Cheverny, Contres, Soings-en-Sologne, Gy-en-Solonge, Chatillon-sur-Cher, Meusnes, St Aignan, Mareil-sur-Cher, Montrichard, Faverolles, Chissay-en-Touraine
    St Aignan is een dorpje met 15e/16e eeuwse gevels en een kerk met crypte uit de 11e/12e eeuw.

  • 28-8-1989: Tours
    Met de trein naar Tours en zo'n beetje alle dingen uit reisgids gezien.

  • 29-8-1989: van Chissay-en-Touraine naar Manthelan
    Route: Chissay-en-Touraine, Chenonceaux, Civray, Sublaines, Chedigny, Azay-sur-Indre, Dolus-le-Sec, Manthelan.
    Chenonceaux is het mooiste kasteel tot nu toe, gebouwd over de rivier de Cher. Naar Manthelan is het een mooie route via smalle weggetjes en het is heerlijk fietsweer. In Manthelan zijn we de einge campinggasten. Later blijkt waarom: de camping is sinds de dag ervoor gesloten.

  • 30-8-1989: van Manthelan naar Chinon
    Route: Manthelan, St. Maure, St Epain, Crissay sur Mance, Avon les Roches, Chinon.

  • 31-8-1989: van Chinon naar Varennes-sur-Loire
    Route: Chinon, Avoine, Chouzé, Varennes-sur-Loire.
    In de ochtend Chinon bekeken: het wat vergane verdedigingskasteel en de oude vakwerkhuizen in de stad. Om een uur of een richting Saumur.

  • 1-9-1989: rondom Varennes-sur-Loire
    Naar Fontevrand (abdij) en Saumur.

  • 2-9-1989: van Varennes naar Montreuil-Bellay
    Route: Varennes, Allones, Neuillé, Longue, les Rosiers, Forges, Doué la Fontaine, Vaudelnay, Montreuil-Ballay.
    Het einddoel vandaag was Doué la Fontaine. De camping daar was echter beneden peil: klein, langs de snelweg, minieme en defecte sanitaire voorzieningen en vaag publiek. Daarom maar terug gefietst naar Montreuil-Bellay. Uiteindelijk zitten we weer 22 km van Varennes af.

  • 3-9-1989: Montreuil-Bellay
    Weinig uitgevoerd; zelfs het kasteel overgeslagen.

  • 4-9-1989: van Montreuil-Bellay naar Chanzeaux
    Route: Montreuil-Bellay, Le-Puy-Notre-Dame, Nueil-sur-Layon, Cernusson, Vihiers, La Salle de Vihiers, Valanjou, Chanzeaux.
    Zware tocht, met veel steile klimmen. Het bezoek aan Chateau Coudray Montbault kost enige moeite. Als het kasteel om drie uur open zou moeten gaan, is alles nog in rust. Na wat gerammel aan de deur verschijnt een oude dame (de bewoonster) die kennelijk door ons gewekt is. Ze is zeer vriendelijk, laat alles zien en vertelt over het kasteel, de huisdieren en de tuin.
    In Chanzeaux vinden we camping met zes (!) plaatsen, maar die is helaas gesloten. De WC-deur geeft echter na wat aandringen mee en er is water, dus we blijven toch maar kamperen.

  • 5-9-1989: van Chanzeaux naar Angers
    Route: Chanzeaux, Savonnieres, Chaudefonds-sur-Layon, Ardenay, Rochefort, Les-Ponts-de-Cé, Bouchemaine, Angers.
    In Les-Ponts-de-Cé bellen we voor de zekerheid nog even naar OAD om te melden dat we op tijd in Angers zullen zijn voor de terugtocht. In eerste instantie krijg ik de mededeling dat ik over een uurtje maar terug moet bellen. Dat gaat niet zo makkelijk in die kleine gehuchten, maar na een uur wordt me verteld dat de bus van 7 september niet gaat wegens te weinig belangstelling en dat we maar de trein moeten nemen. De man van de camping in Angers gelooft dat niet, want in al die jaren is de bus altijd nog gekomen. Het blijkt echter toch waar te zijn. Als we zelf niet gebeld hadden, zouden we er pas achter gekomen zijn als de vertrektijd allang voorbij was! OAD heeft zelfs geen berichtje aan de vertrekcamping doorgegeven. Jarenlang hebben we aan iedereen die het horen wil vertelt welke slechte service OAD geeft.
    's Avonds met de bus naar Angers, maar het loket van de treininformatie is net gesloten.

  • 6-9-1989: Angers
    Informeren en reserveren van de trein. Daarna Angers bekeken. Vervolgens naar het kasteel in Brissac. Indrukwekkend, met 7 etages en 150 vertrekken en zeer rijk aangekleed. Het wordt al vijf eeuwen door de familie Brissac bewoond. In het kasteel is zelfs een compleet theater.

  • 7-9-1989: terugreis
    Fietsen en een groot deel van de bagage afgegeven in Angers (hopeloos traag) en met de luxe trein (die we later wel van OAD hebben terugbetaald krijgen) naar Parijs. Daar via lopen en metro naar een ander station en vervolgens via Rotterdam naar huis.
    De fietsen en de bagage komen een paar dagen later alsnog aan.
naar volgende pagina:
volgende: impressies